Annons:
Etikettrovdjur
Läst 5942 ggr
Pappaparon
2013-05-25 10:04

Rovdjur?

Hej För ett par år sedan hade jag ett silkeshönspar so m fick kycklingar. Räven var framme och tog hönan och två kycklingar, det gick ett par dagar och när jag kom ut till hönsen låg även tuppen död, med avbitet huvud occh kycklingen var borta. Jag hade ett liiiiitet hål i stängslet där inte kycklingarna (dagsgamla) kunde ta sig ut, det var uppspräckt till en knytnäves storlek. Nu undrar jag , vilka rovdjur biter av huvudet? Och lämnar? Finns det något man kan göra för att det inte ska häna igen?

Annons:
wille_wille
2013-05-25 11:13
#1

En bekant till mig fick in mink i hönshuset, den bet av huvudet på alla deras hönor och lämnade kvar dom. Vet du om det finns mink i närheten av dig? Tyvärr vet jag inte hur man gör för att stoppa minkar.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

millan2000
2013-05-25 18:08
#2

Det kan vara räv också. Tyvärr dödar dom besinningslöst ibland. Fick in en bland ankorna. Alla ankor var döda. Endast en var bortförd. resten låg med avbitna huvuden eller bara lite tuggad på huvudet. Men mink och mård kan ju åxå vara riktigt jäkliga. så det är omöjligt att veta. Tror nog en räv pressar sig in om det behövs, fast kanske det borde suttit lite päls i nätet? Är det högt nog så den inte kan hoppa in? Jag lovar, dom kan hoppa högt! annars är det väl troligen mink el mård.

Pappaparon
2013-05-26 17:08
#3

Mink vet jag inte om det finns, men vesslor, kan de döda höns? Har en som bor under huset. Räven har hel säkert inte hoppat in, jag har nät över. Ingen päls i nätet.

[randi]1
2013-05-27 22:21
#4

Ja, vesslan gör på detta sättet, så det är nog troligt att det är vesslan, som tagit dina höns, kycklingar och tupp. Den behöver inte något större hål för att ta sig in.

Pappaparon
2013-05-28 19:08
#5

Fram med bössan! Bort med vesslan! Nä, får nog försöka täta hönsgården(; Bara det inte händer igen.

Upp till toppen
Annons: