Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 8077 ggr
V3ritas
4/19/13, 8:45 PM

Kategorin Medlemmar

I denna kategori kan ni medlemmar presentera er, så vi lär känna er och er eventuella hönsflock eller intresse! 

Detta får ni gärna göra genom att skriva en egen presentations tråd med massa bilder eller skriva ett inlägg här.. :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Annons:
V3ritas
4/19/13, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag blir först ut då! Lite kort om mig..

Jag bor i Norrbotten och har ett litet hönshus som är under uppbyggnad. Eller ombyggnad kanske man ska säga, det är en gammal gäststuga som byggts om till hönshus nu när jag fallit pladask för hönsen.. 😂

I min flock finns det i dagsläget 3 Maraner (varav en tupp), två Skånsk Blomme hönor (ej genbank), 2 Plymouth rock hönor och 4 Araucana blandisar (1 tupp och 3 hönor). Och förhoppningsvis utökas flocken i början av maj med lite Ljusa Sussex om det blir kycklingar av mina ägg!

Jag har hönsen för ägg och sällskap och hoppas väl att jag ska kunna ta tillvara på eventuella överskotts tuppar också, men det har vi inte kommit till ännu.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

zoolatri
4/21/13, 1:04 PM
#2

Jag bor i Skaraborg och har dvärgkochin och hedemora, ej genbank. Förhoppningsvis kläcks det tillräckligt många araucanakycklingar hos en i närheten så jag kan köpa några! Vem vill inte ha färdigmålade påskägg året om?:-D

V3ritas
4/21/13, 2:04 PM
#3

#2 Ja, visst är det fint med färgglada ägg? :) 

Trivs du med raserna? Har du haft höns länge? :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[TheoA]
4/21/13, 10:08 PM
#4

Jag bor i Sörmland och jag vara en blandgrupp med 20 höns. Hedemora, kochin, åsbo, eng. aracuana, brahma och isbar. Sen har jag också några kycklingar, 13 st, maraner och blandisar efter dem vuxna. Just nu försöker jag få så många olika äggfärger som möjligt. :)

[randi]1
4/22/13, 12:24 AM
#5

Jag bor i Dalsland, och blev nyligen helt fast för höns.

Jag köpte mina första dvärg kochin i höstas, men är i stargropen för att skaffa maraner.

Ena hönan hon ligger just nu och ruvar, så jag håller verkligen tummarna för att det skall bli extra tillskott.

Hönsen skaffade jag till självhushåll, som så många andra, det enda jag ångrar är att jag inte köpte höns tidigare.

VildaVittra
4/22/13, 9:47 AM
#6

En upplänning här. Flyttade från kusten till inlandet för ett par år sedan just för att kunna hålla höns då förra huset låg i planlagt område.

Har blandraser, men favoriterna är dvärgcochin och dvärgsilkeshöns, vilka inte passar i min plan om att hålla hönsen så miljövänligt som möjligt. Så drömraserna får fortsätta vara just drömmar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
zoolatri
5/6/13, 10:25 PM
#7

#3 Jag har precis sålt mina dvärgkochin nu :P Lite impulsivt men det var en så fin grupp och dvärgkochintuppen kom inte överens med min hedemoratupp. Tyvärr blev det inga araucanakycklingar till mig den här gången:( Men nu står jag först i kön när hon kläcker nästa gång. Så innan hösten kommer hoppas jag vara araucanaägare!

Jag hade höns när jag var liten och mamma har alltid haft höns. Mina första var en liten grupp med åsbohöns, två paduaner och två chabo :D Som jag älskade dessa höns. Jag hade en jättetam åsbohöna som hette Anki som brukade sitta på min axel. Hon kom rusande om jag ropade på henne.

Nu valde jag hedemorahöns för att de är tåliga, vackra, lägger lagom med ägg och är ruvvilliga. Jag trivs jättebra med dem:)

KoShamo
7/16/13, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! Jag heter David och är ny medlem här, Bor i Skaraborg. Är 16 år med stoooort intresse för fjäderfä och odling. Tills i år har jag bara haft en flock med massa raser i (har haft runt 10 raser i gruppen) men nu blir det ändring! Har börjat sälja av de flesta, ska spara endel ruvare och bra värpraser, också ligger Isbar och Maran ägg i kläckaren. Jag håller oxå på att renovera ett hönshus där jag ska ha en grupp Ko Shamo (Japansk dvärg Stridsras) att avla på. Är väl allt jag har att berätta om mej själv :) Hade gärna vart hönsvärd här på sidan, men är ju tyvärr för ung :(

Här uppdaterar jag lite vad som händer ibland, och här kan ni följa mit hönshusarbete!: http://smedjegardenshons.weebly.com/

Får bjuda på en bild på Ko Shamosarna oxå! :)

[tintilar]
7/16/13, 8:37 PM
#9

Jag bor mellan Sthlm och Uppsala och har precis köpt mina första höns. Tre lantrasblandningar, bara kycklingar än. Bor i hus så här blir det bara en liten grupp på kanske max 10 st sen. Har bokat en grönvärpande blandrashöna som jag ska ta hem snart och ev köper jag en till med henne, det får vi se. Bygger sakta upp min grupp när jag hittar något jag vill ha. Tycker det är roligt med lantraser och skulle vilja ha en norsk järhöna eller kanske nån islandshöna sen om det går att få tag på. Helst av allt skulle jag vilja ha en flock bjurholmare men det lär nog dröja innan man anförtros en sådan.

Har hönsen för sällskap och ägg. Och som en bonushoppas jag att barnen lär sig hur viktiga djuren är för oss och att man måste tänka på att det man äter ska komma från djur som har det bra.

wille_wille
7/16/13, 10:45 PM
#10

Jag slänger väl in en "liten" presentation av mig också då🙂

Jag är en kille född -99 som bor ca 4mil utanför Örebro.

På fritiden så brukar jag hålla på med mina/familjens djur, vara med kompisar, spela piano, sitta vid datorn och spela spel på mobilen.

Djuren som jag har är fiskar, sen har familjen höns och mellerudskaniner tillsammans och min syster en hamster.

Vi har hedemorahöns, svensk dvärg, fasaner och vaktlar (tror japanska).

Jag bedriver en småskalig uppfödning av hedemorahönorna, mest för att byta ut äldre hönor men säljer några då och då, pappa föder upp lite dvärgar, också mest för att byta ut äldre.

Fasanerna ska vi börja att kläcka lite kycklingar från, hönorna har precis börjat värpa så vi får inte så mycket ägg en men det kommer nog flera snartGlad

Kaninerna kommer det också bli uppfödning på i höst när hanen är vuxen och vi har fått genbank (väntar mest på att pappa ska fylla i papperna och skicka iväg dom).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

ikna
9/20/13, 11:35 AM
#11

Jag bor i nordvästra skåne och har en liten grupp (7 st) Skånsk blommehöna i genbank. Vi bor i vanligt villakvarter och måste hålla tuppen instängd 22.00 - 08.00. Vårt hönshus är en del av en friggebod, ca 2,6 kvadratmeter. Oftast går hönsen fritt i trädgården, men när vi inte är hemma, så får de vara i hönsgården på 24 kvadratmeter.

Om jag bara visste hur kul det är med höns, hade jag skaffat dem för flera år sedan. Vi har bara haft höns i 2 år och vi har dem för äggen och sällskapet.

wille_wille
2/3/14, 8:24 PM
#12

Puttar upp denna tråden lite 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

ophelia
2/5/14, 3:27 PM
#13

Hejsan 🙂

Jag bor i Skåne på sterlen.Har en mini besättning.Tre hönor och två Tuppar fans en höna till men tyvärr så förolyckades hon.Jag har rasen Benbefjädrad Sabelpoot men i allmänt tal kallad för Mille Fleur.

Hönorna har en liten stuga och en stor utegård tyvärr kan de inte få gå fritt eftersom vi har rov fåglar här.

Jag har bokat ägg så jag hoppas att få lte fler hönor till sommaren

Sylvia

Annons:
ophelia
2/5/14, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vilket knas med texten det blev jag bor på Österlen

Lavèn
2/6/14, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag bor utanför en minimal by i värmland och är en tjej född -98 

Min flock på kanske 20-30 höns/tuppar. Det är en härlig blandning av alla olika raser o storlekar. Jag har tränat med dem och ser till så de blir tama. Många som kommer hit blir imponerade att jag bara kan gå in och ta ut en tupp o klia på. 

Jag har även många andra djur som jag tränar med tex korna och hästarna, även restan av djuren kan mins något trick. Eller inte alla korna men mer än helften av dem har jag någon gång gort i grimma med.

Jo jag har även en speciel höna, när jag tar ut henne för att bli van med korna/kalvarna för att jag vill träna dem i hop så brukar hon krypa upp i mitt knä för de är så otäcka. Hennes namn är Kråkan då mamma tyckte hon var jätte ful som en liten kyckling fasthar blivit en mycket fin höna i vuxen ålder. Hennes pappa var en av de bästa tuppar vi har haft, han är tyvär inte kvar i våran besätning men ni får en bild på honom.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Vinsla
2/6/14, 9:24 PM
#16

Jag bor i Blekinge och har ihop med min mor en liten trädgårdsflock med dvärghöns! 2 Dvärgsussex (Gurkan o Agda) 2 Dvärg orpington (Lilla Masken o Nightcrawler) samt 1 dvärg wyandotte (Doris)

Till våren blir det förhoppningsrvis lite avelsägg och därefter kycklingar om nån av hönorna vill ruva 🙂

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

GME365
4/7/14, 5:38 PM
#17

Hejsan!

Michael var namnet, bor i Kungsbacka kommun.

Har inga höns ännu men läser och planerar och gick en kurs i helgen.
Har beställt boken Höns och sedan får vi se hur det går med bygget, har tyvärr inget lämpligt skjul att utgå ifrån så det blir byggmax ;-)

Fialialej
4/8/14, 3:12 PM
#18

Hej!
Jag heter Fia och bor i SKövde. 

Har inte höns nu, men planerar att köpa en mindre gård inom en relativt snar framtid och kommer då Skaffa höns för ägg främst. Är med i den här gruppen för att läsa in mig så jag är redo när den stora dagen är kommen! :)

"På natten är alla katter svarta"

Kvigan
4/11/14, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mitt namn är Louise, är 20 år och bor utanför Varberg (i Halland för er som är norrlänningar 😃)

Mitt intresse för djur i allmänhet började redan i blöjåldern. Började väl med katter, nymfparakit, och kanin, men sen blev jag påde ko- och hönsfrälst! Så nu har jag hund, tre katter, en salamander, en kanin, fiskar och självklart mina underbara höns. Dessa dv.kochin-blandisar fick jag i födelsedagspresent av mina mostrar mf. hösten -12.

Förra våren fick jag ägg av systerns fd och av dem blev det två stora snygga damer. Ras okänd.

Hönshuset är en ombyggd lekstuga med rastgård. Men hönsen går inte utanför husets väggar om inte de får gå helt lösa i skogsdungen, så rastgården är de i på vintern när den läskiga snön kommer ;)

👆 Djurnörd

[mansolsson57]
6/18/14, 7:23 PM
#20

Putt

Annons:
Upp till toppen
Annons: