Annons:
Etikettrovdjur
Läst 2323 ggr
V3ritas
4/17/13, 6:40 PM

Rovdjur

Hur gör ni för att skydda era höns mot rovdjur? Har ni mycket rovdjur i närheten?

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Annons:
VildaVittra
4/21/13, 12:31 PM
#1

Jag har mina helt ostängslat, så räven inte tar allihopa om den skulle lyckas norpa en. Sen vingklipper jag inte, utan de ska kunna flaxa sig upp i ett träd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

V3ritas
4/21/13, 2:01 PM
#2

#1 Intressant. Jag vill ju gärna ha hönsen lösa på gården när vi är hemma, men rädslan för rovdjur finns ju där. Men det låter ju ganska klokt, kanske man får ta att räven norpar en istället för att det blir nån masslakt i en hönsgård?

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

VildaVittra
4/21/13, 2:37 PM
#3

Det blir ju att de som är kvar, är de som är vettiga och håller koll på om det kommer ett rovdjur. De egenskaperna är guld värda och är svårt att efterlikna med planerad avel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TheoA]
4/21/13, 10:16 PM
#4

Vi har haft problem med rovfåglar den senaste tiden, men annars så har vi haft ganska tur, räv några gånger bara. Våra går ju fritt och vi har haft tuppar som har vart väldigt vakande. På sommaren så går dem i trädgårn och ligger mest under buskar eller går och sprätter under träden.

EstherVess
4/21/13, 10:43 PM
#5

Våra går fritt, vi har hundar som vaktar så det är relativt lugnt, det har vart duvhökar cirklande ett par gånger men tuppen varnar o alla gömmer sig då. När vi inte är hemma så låst vi in dem i hönsgården..

[randi]1
4/22/13, 12:21 AM
#6

Jag har ganska mycket vilt här både flygande och markgående. Jag har mina stängslade, och grävt ner det i marken trettio centimeter, och sedan vinklat ut det. Har även skydd för fågelangrepp. Är så rädd om mina små, vill absolut inte att något vilt djur skall komma och ta dem, det kan ju ödelägga ganska mycket.

Annons:
V3ritas
7/11/13, 1:22 AM
#7

Vi har haft problem med en räv nu sista tiden. Två kycklingar, en höna och en kanin har den tagit för oss. Men sen den nya hönsgården blev klar så känns det säkrare för det i alla fall.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

tlover
7/11/13, 9:21 PM
#8

Vi hade våra helt lösa men sen började dom vara i trädgårdslandet så nu har dom en "hage" som dom håller sig inom men det är definitivt inte rovdjurssäkert.

Vi har däremot hedemorahöns som kan flyga om dom vill (dvs bättre möjlighet att sätta sig i säkerhet) och en katt som räven inte vågar komma i närheten av och som äter tex sparvhök och huggorm 🤪

Vi har inte förlorat nån höna (el kanin) till rovdjur (förutom att katten tog en kanin då hon hade sällskap som gjorde henne ätstörd) än så länge.

Däremot stänger vi luckan till hönshuset på kvällen.

l'm back

[tintilar]
7/11/13, 10:20 PM
#9

Vi har hönsgård till våra, än sålänge är dom ganska små. Sen är tanken att dom ska gå fritt på tomten när vi är hemma. Har inte tänkt på att frigående höns har större chans att komma undan än i en hönsgård. Det ska jag fundera lite på.

Vi har inte så mycket rovdjur just vid huset, men vet att det finns en räv i området och på mer öppna ställen finns rovfåglar av mindre slag. Vi bor lantligt vid ett skogsparti med en äng utanför och där går grävling och rådjur mycket, en och annan hjort, så kanske stryker det förbi en räv då och då utan att vi sett det. Tror dock inte att den går så lära husen för det behöver den inte, men lär den sig att det finns höns i skogsbrynet kan den ju komma närmre. Just nu är jag mest rädd att katterna ska ta sig in till hönsen. Vi har 4 egna och sen har vi ett helt gäng med boende och hemlösa katter som alla är bra jägare och iaf mina och min systers stryker gärna runt hönsgården. Jag brukar säga att vi skaffat katt-tv för dom ligger gärna och glor på dom genom nätet långa stunder. Så tills kycklingarna blivit större går dom innanför minknät, hönsnät, byggstaket, stockar, stenar med bärnät över sina huvuden. Har dock inte grävt ner nätet utan har försökt täcka upp med stockar och stenbumlingar så gott det går. När dom blivit fler, trygga och större så ska mina katter få lära sig vad som händer när man ger sig på en höna. Jag har troligen två tuppar som få bo kvar ett tag, dom vet nog hur man sätter en katt på plats när dom växt på sig.

Upp till toppen
Annons: