Annons:
Etikettavel-ägg-ungar
Läst 7797 ggr
tlover
9/12/17, 8:25 AM

Kyckling tar sig inte ut ur ägget. Ge upp?

Ett av äggen vi har hållit på att ruva kläcks inte även om det "påbörjades" (dvs kycklingen började hacka hål) för 2 dygn sen. Den är sist ut och min man trodde att den hade dött och därför var kläckaren avstängd i en stund (men ej öppnad) dessutom så hade vi strömavbrott igår, hur länge vet vi inte då vi inte var hemma just då.

Min man tror inte att den kommer att överleva och att ha på kläckaren är bara en utdragen död. Vad tror ni?

Jag vet att man inte ska hjälpa ut kycklingar så frågan är väl om vi ska låta kläckarn gå en stund till eller om det är mest barmhärtigt att stänga av den. (Den är på nu och den piper så jag vet att den lever just nu iallafall)

l'm back

Annons:
2Sirius
9/12/17, 9:38 AM
#1

Låt den vara på, har den fått ut näbben genom hinnan så att den kan andas, inte blir för kall och den lever, så kan den mycket väl klara sig. Att den får luft och värme är viktigast, så kommer den ut så småning om. Det är ok att öppna lite runt näbben, fukta med sprayflaska vid behov. Vissa har för mig tagit någon dag längre än väntat, lycka till 💕

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
9/12/17, 9:40 AM
#2

#1 Ok då väntar vi, hinnan är öppen sen länge sen och det är ett ganska stort hål (som en enkrona kanske, av den nya sorten)

tack förresten 🙂

l'm back

2Sirius
9/12/17, 11:26 AM
#3

Ok, bra ☺tänk bara på att fukta hinnan lite då och då… Skalet skyddar den ifrån utorkning, när hinnan torkar så krymper den och det kan torka längre in i ägget, vilket ger sämre förutsättningar. Såvida du inte redan har bra fuktighet där inne ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
9/12/17, 11:31 AM
#4

Vi har en äggkläckare som håller fuktigheten uppe automatiskt

l'm back

tlover
9/13/17, 9:01 AM
#5

Den har fortfarande inte kommit längre min man är övertyf´gad om att det mest barmhärtiga är att döda den eller kan dom överleva över 3 dygn efter påbörjad kläckning?

l'm back

tlover
9/13/17, 10:59 AM
#6

Vi valde att ta bort den, den blev bara svagare och svagare

l'm back

Annons:
Cragan
9/15/17, 5:28 PM
#7

3 dygn då hade nog jag också gett upp om den kycklingen

Emo
9/21/17, 5:25 PM
#8

Ett år fick jag hjälpa ut många ur äggen och andra berättade också om samma erfarenhet. Vi fick blöta oc häven hjälpa till med att spräcka mer av skalet. De kycklingarna växte upp och var som andra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
9/23/17, 5:28 PM
#9

#8 Kycklingvärldens kejsarsnitt.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: