Annons:
Etikettbeteende
Läst 1178 ggr
mariatingsund
2017-08-17 09:08

Hur funkar flera raser i flock?

Jag undrar om man kan skaffa en  av varje ras om man vill ha 6-8 höns (jag får kolla om vi får bara ha 5 men vi bor på utkanten av en by) 
Om de ska hacka på varandra och inte komma överens, eller är det lugnt?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
2Sirius
2017-08-17 09:29
#1

Finns säkert undantag, men mina erfarenheter är att det inte är några problem… Vad det i huvudsak handlar om i en hönsflock, är Kön/Hur många tuppar det är och rangordning. Vissa raser är lugnare än andra, och då mindre risk att hitta enskilda agressiva individer. Det är inte ovanligt då man blandar in nya individer i en flock, att det blir lite bråk, men det brukar inte vara så länge, håll därför alltid ett öga på nya individer, så de inte blir utstötta helt, eller ständigt jagade. Har haft flockar med både 3 och 4 tuppar utan problem, ibland går det inte med två. ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mariatingsund
2017-08-17 11:31
#2

Tack så mycket! Det är inte säkert att jag vill ha tupp också, då är det väl  antalet höns begränsade, kanske till 5?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

2Sirius
2017-08-17 12:43
#3

Ge, ☺ kom på att jag bara svarade på rubriken, läste det sen. Det är väl vissa restriktioner, vad det gäller tupp inne i ett samhälle, då den kan vara "Galen" (talande)… Det är större sanolikhet att höns oavsett ras, bråkar ifall det är för litet utrymme… ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mariatingsund
2017-08-18 16:46
#4

Jag har dumma funderinger, vad jag får allt ifrån. Tänkte om tuppens galande, om tuppen t.ex. opererad o inte kan gala, påverkar det hans "manlighet" på annat sätt också? Jag menar skulle hönsen  ge sig till honom? Eller "kommunicerar" tuppen med annat också än rösten?  Är det som med andra djur, även med lukt?  Eller räcker det med stjärtfjädrar och stor kam? Det hade varit så roligt att få veta mycket om hönsliv, sån där "onödig kunskap" 😃

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: