Annons:
Etikettvaktlar
Läst 2650 ggr
Camilla Green
2/2/17, 3:28 PM

Upphittad skadad Vaktel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar om någon vet ifall detta är en vaktel? Och isåfall vilken sort? Jag har sökt och sökt men inget funnit som liknar helt. Hon eller han är skadad. Hittade den igår medan ett gäng skator satt och hackade på den. Men idag verkar den tack och lov piggare. Har tagit ett ljummet bad och det gillade den. Burrade upp sig, doppade huvudet och drack själv. Den har även promenerat runt lite grann i köket. Hade den innanför yttertröjan igårkväll och den sov brevid min huvudkudde inatt. Har den med på jobbet och ger den vatten med lite socker i med jämna mellanrum. Igår var oftast ögonen slutna. Idag är dom oftast öppna och den gör lite ljud ifrån sig. Inga pip utan mer lite rosliga "pip" ljud. All info om mat osv är uppskattat! Jag önskar att behålla den då jag är otroligt mån om djur. Så gärna råd och kunskap. Mvh Camilla

Annons:
Camilla Green
2/2/17, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Camilla Green
2/2/17, 3:31 PM
#2
Camilla Green
2/2/17, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Camilla Green
2/2/17, 3:32 PM
#4
Camilla Green
2/2/17, 3:32 PM
#5
Sindri
2/2/17, 3:56 PM
#6

Jag tycker den ser ut som en vanlig hönskyckling. Men det kanske finns olika sorters vaktlar? De vaktelungar jag sett var brunare.

Vad fint du gjort åt den, men den måste få mer näring, riktig mat. Svårt att hitta insekter och mask nu, prova en zooaffär.

Annons:
Vixen75
2/2/17, 4:39 PM
#7

Det ser ut som en  vaktel, de finns i många fäger. Ser ut som denna är honung?  Du kan köpa "vanligt fågelfrö" till den, De gillar även ärtor, majs, ris, sallad. Mina ÄLSKAR mjölmask. De är som höns, pickar i sig allt möjligt. Men de gillar inte att vara ensamma så om du ska behålla den bör du skaffa flera.

Vixen75
2/2/17, 4:40 PM
#8

Fast just nu då den är skadad ska du förstås inte skaffa fler!  Då blod triggar andra fåglar att hacka!

Momos
2/2/17, 4:50 PM
#9

Ser ut som en honungs vaktel. Personligen hade jag avlivat, det verkar inte vara ett litet sår & har förmodligen mycket ont. De lever bara 2-3 år & denna är fullvuxen… Men om man anser att det är värt det så;

Ge ägggula till den, det är näringsrikt & brukar uppskattas. Köp "undulatfröblanding" som torrfoder tills vidare, brukar vara poppis hos vaktlar. Du kan även köpa torkade mjölmaskar. Alla rester höns äter kan vaktlar också äta!

Vaktlar gillar att kunna gömma sig, så skaffa granris eller något den kan krypa under & en låda. Vaktlar vill också ha sandbad så en liten låda med sand vore bäst. Underlag passar dammfattigt spån/torv/papper. De måste ha vänner men det finns en risk att de nya vaktlarna mobbar ut den just nu pga att den är skadad, så jag hade väntat lite tills det läkt (och så att du ser att den överlever först, risken för att den självdör är ganska stor)

Cragan
2/2/17, 6:04 PM
#10

japansk vaktel färg som andra sagt honung (om det inte är någon av dom andra färger som ligger nära)  
och som #9 tipsar undulatfröblandning funkar bra som foder
och liksom #9 skulle även jag ha avlivat men vet att inte alla klarar det eller ens vill och har sett betydligt värre skador än vad denna verkar ha som har klarat sig.
kyla är inga problem för dem men drag kan ta död på dem snabbt  
blåspray som används till hästar bla kan med fördel användas på vaktlar

Camilla Green
2/4/17, 9:17 AM
#11

Tack för alla svar! Har inte ens sett att jag har fått det. Trodde att det syntes under meddelande på denne sidan. Fågeln har nu blivit så mycket piggare. Vandrar själv runt lite. Piper till ibland. Putsar sig och älskar fotbadet dom jag ger några ggr om dagen. Dricker själv. Men äta vill den inte ännu. Har lagt fram frön, mjölmask, rivna morötter, havregryn, lite vitt bröd (vad som helst för att trigga matlusten) Jag hoppas att det kommer snart. Jag droppar i den en blandning utav kokt ägg, vatten och vitamin droppar som jag har till mina zebrafinkar.

Camilla Green
2/4/17, 9:19 AM
#12

Och för att den lille vännen ska få känna lite närhet har jag den under min yttertröja hela kvällarna. Känns inte som att den är rädd för mig, även nu i piggare tillstånd.

Cragan
2/4/17, 10:19 AM
#13

konstigt skall synas om det kommer svar i en tråd man skrivit i eller skapat gäller över hela iFokus nätverket vad jag vet om.
låter som att det är någon som gjort den handtam innan den blev hittad av dig 
man att den ej vill äta själv än det låter inte bra i mina öron iaf men lycka till med vakteln iaf.
o håll oss gärna uppdaterade på hur det går med den 🙂

Annons:
Camilla Green
2/4/17, 11:05 AM
#14

Jag är inte den mest tekniska personen. ..Kanske jag som inte vet Hur denne sidan exakt funkar. Hon eller han klättrade upp och satte sig precis under min haka igår kväll när vi satt och såg på tv :)

Camilla Green
2/4/17, 11:05 AM
#15
Camilla Green
2/4/17, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
Camilla Green
2/4/17, 11:07 AM
#17

Just det, MOMOS du skrev att den är fullvuxen? Den är väldigt liten tycker jag?

Sindri
2/4/17, 1:01 PM
#18

I högra spalten står överst Nya inlägg på iFokus.

Rubriken under heter Mina inlägg. Där kommer alla trådar upp som du skrivit i eller bokmärkt, så fort någon annan skrivit efter dig.

Meddelanden är bara till för när en medlem skriver ett meddelande bara till dig.

Cragan
2/4/17, 1:47 PM
#19

#17 tycker den ser ganska stor ut misstänker att den är av fläsktyp eller en som föds upp för kött helt enkelt hade sådana själv när jag hade vaktlar

Camilla Green
2/4/17, 2:27 PM
#20

Tack SINDRI, det underlättade :) CRAGEN, från bringan till stjärten är hon eller 11-12cm. Här blir det ingen slakt i varje fall! :)

Annons:
Cragan
2/4/17, 3:24 PM
#21

#20 dom är goda fast krävs mer än en för en måltid 🤪
runt den storleken mina var

Camilla Green
2/5/17, 10:16 AM
#22

Jag tänkte fråga om råd igen. Nu har jag haft fågeln sedan i onsdags. Hon/han promenerar runt i vardagsrummet, är snabb i farten ibland och är jätte glad för att dricka vatten. Putsar sig en del. Piper till en del. Men sover, vilar en hel del också. Och vill fortfarande inte äta på egen hand. Ska jag ge det fler dagar eller är det hopplöst? :(

Cragan
2/5/17, 1:19 PM
#23

#22 hmm bra fråga
prova o köra på tills du ser tecken på försämring och då avsluta snabbt

Camilla Green
2/5/17, 2:23 PM
#24

Ska avföring, ( urin? ) ha en spiecifik färg förresten? Kanske kan avslöja lite med om måendet tänker jag?

Cragan
2/5/17, 3:23 PM
#25

oj tror aldrig jag sett endast urin från ett fjäderfä

Camilla Green
2/5/17, 4:03 PM
#26

Nä det var därför jag skrev ett ? För jag har heller aldrig sett det. ;) Men det ser olika ut det som kommer ur henne. Ibland brunt ibland mer vattnigt, vitt, gult,

Cragan
2/5/17, 4:15 PM
#27

vitt ska ju vara urinet iaf

Annons:
Camilla Green
2/5/17, 4:27 PM
#28

Okej men då är det nog som det ska när det gäller den biten. Skönt.

Camilla Green
2/6/17, 5:00 PM
#29

Jag vill bara glatt meddela att nu har den lille vännen äntligen börjat äta på egen hand! :) och jag är minst sagt över lycklig för detta. Nu hoppas jag att det bara ska gå fortsatt väl för min nye lille vän, Ängla :)

Camilla Green
2/6/17, 5:00 PM
#30
Camilla Green
2/6/17, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
Camilla Green
2/6/17, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fick åka bil i helgen så hon/han inte skulle vara ensam. Kommer jätte bra överens med mina hundar och bor med mitt zebrafink par för stunden, vilket också funkar utmärkt :)

Cragan
2/6/17, 5:37 PM
#33

hoppas det fortsätter o gå bra 🙂

Vixen75
2/8/17, 10:57 AM
#34

Men lilla gos! 😍 Va kul att hon piggnat på sig!!

Annons:
Camilla Green
2/8/17, 12:07 PM
#35

Tack! Jag är jätteglad! :)

VildaVittra
2/8/17, 12:10 PM
#36

Några varningens ord. Vaktlar är förstadiet till ett hönsberoende, och när du har höns är inte steget långt till att du plötsligt har en oxe för att plöja dina fält. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Camilla Green
2/8/17, 8:06 PM
#37

Ja men jag gillar kossor och såna djur med, om jag förstod dig rätt VILDA VITRA😂 Det enda märkliga beteendet jag märker på henne (försökt se efter kön och hittar ingen bula, och lite lila aktig runt kloaken som jag läste = hona) är att hon ibland bara plötsligt skänker bringan sin lite mot marken och backar några steg bakåt.? Bara helt plötsligt. Inget hinder. Inget hot osv. Jag hoppas det inte innebär något sjukligt tillstånd.

Vixen75
2/10/17, 1:05 PM
#38

@Vildvittra 😂 Hahaha, ja så är det! Jag skulle bara ha den lilla gruppen på 3 hönor och en tupp… nu är de 15st!! 😃

Upp till toppen
Annons: