Annons:
Etiketthöns
Läst 1566 ggr
Vialla
1/20/17, 11:17 AM

Massor av Vaktel ägg, ger några tips......

Har man vaktlar så vet vi att det blir många ägg, jag använder  mina till max.

Lägg dom i kallt vatten, när de börjar koka tas upp efter ca 2 min, hårdkokta då. Sköljer i kallt vatten delas på längden, sen grepar  jag ur dom med

en liten tesket.  Kan vara svåra att skala om man inte kokar dom med lite ättika, men den proceduren har jag aldrig gjort.

-Ger mina vaktlar gulan allra helst nykläckta, vitan äter vi upp o även äggen, fina också att bjuda på vid fest.

-Steker dom i plättlaggen då blir dom runda o fina.

-Skalen från kokta o stekta, spar jag o torkar, hackas i en mortel, ges  i stället

för köpta snäckskal. Tar även äggskalen från stora hönsen, (ge aldrig från köpta ägg)

-Innan ni krossar äggen (ej kokta), tag en vass kniv o bänd runt försiktigt häll ur ägget och skölj skalet, sätt sen ihop det igen.  Trevligt att ha som dekoration i en korg.

-Ge bort färska vaktelägg som ligger på granris/ mossa i en korg eller skål 

 brukar uppskattas.

-Ger mina hundar några okokta ägg /vecka.

-Sockerkakor o omeletter, ja det finns mycket man kan använda vakteläggen

till.

- Vaktel tupparna som brukar bli många får tyvärr bli slaktade o äts som delikatess.

Annons:
Cragan
1/20/17, 11:24 AM
#1

friterade kokta vaktelägg o hade ett par olika såser till dem kan leta bland mina recpt länkar senare och kolla om jag kan hitta några recept senare
har ej vaktlar längre dock så finns en risk att jag ej har kvar recepten längre

Sindri
1/20/17, 12:05 PM
#2

Vaktelägg är gott! Jag brukar göra en flott förrätt med dem.

Steker äggen i plättlaggen, serverar med chips av serranoskinka (bara torka lite i ugn) och lite nässel/spenatpuré. Mycket uppskattat.

Synd att det är så dyrt i Sverige, har faktiskt fraktat från Spanien några gånger.

Upp till toppen
Annons: