Annons:
Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 4877 ggr
Sannwa
1/13/17, 9:40 AM

Svart tuppkam?

Nu när det har börjat bli kallt så har min tupp fått svarta toppar på hans tuppkam. Det började med att den blev blek men vi trodde blodet drog sig tillbaka pga kylan, men när topparna blev svarta blev vi misstänksamma och nu är hälften av tuppkammen nästan svart. Vi trodde det var kylan men har läst att hönor ska klara kyla ner till -20. Är det kylan som ställt till hans kam eller är det något annat? Vi har ett litet element i hönshuset så det går aldrig under 5 grader där inne, så låter han vara där inne idag fall i fall. Ingen av hönorna har fått varken blek eller något svart på deras kammar. Tacksam för svar!🙂

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Annons:
Cragan
1/13/17, 9:43 AM
#1

frostskada det svarta kommer att trilla av och tuppens kam kommer vara lite mindre efter det.  hade 3 tuppar råka ut för det i fjol

Sannwa
1/13/17, 9:48 AM
#2

Kan de få frostskada när det är lite mer än -10? 😮 har känt på topparna och än så länge är de svarta bitarna kvar och fortfarande varma. Men tuppen skadas inte av det när de trillar av?

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

tlover
1/13/17, 9:52 AM
#3

#2 tuppen kan ha fått vatten på kammen och sen gått ut i kyla, stått i drag (windchill kan göra -10 riktigt kallt) etc

l'm back

Sannwa
1/13/17, 9:56 AM
#4

#3 ja det kan ju faktiskt vara så att han fått vatten där. Han har en tendens att doppa hela huvudet när han ska dricka vatten om det inte är i vattenautomaten.

Men om jag fattat det rätt så går inget att göra? Ska jag låta honom stå inne nu när det är minusgrader ute eftersom den svarta delen har bara växt under den senaste veckan. Tycker ju att han kan få behålla något av sin ståtliga kam.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

tlover
1/13/17, 10:06 AM
#5

#4 Tyvärr har jag bara teoretisk kunskap i ämnet, #1 vet nog bättre

l'm back

Sannwa
1/13/17, 10:38 AM
#6

#5 ok, men tack ändå :)

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Annons:
AnnaFagerell
1/13/17, 12:27 PM
#7

Dom slåss inte då? Brukar blöda och när det torkar blir det svarta fläckar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cragan
1/13/17, 2:47 PM
#8

dom som fick frost skador för mig blev det lite blandat på en vart av med nästan hela kammen o en vart det bara lite i topparna på den tredje va någonstans mitt emellan dem.
va inte så farligt kallt här i fjol 10-15 minus bara året innan -30 utan att något hände för dem
men tipset jag fick var att inte göra något men vet någon om något tips så kan det ju inte skada

Sannwa
1/14/17, 5:47 PM
#9

Jag har bara en tupp så blod kan det inte va, i alla fall inte från slagsmål. Men får väl googla lite och se om jag hittar något som kan hjälpa mot frostskador🙂

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

AnnaFagerell
1/14/17, 8:50 PM
#10

Fast ibland kan hönor slåss värre än tuppar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sannwa
1/15/17, 5:01 PM
#11

#10 ja det kanske de gör, jag har aldrig sätt hönor slåss och det är jag glad för.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Sannwa
1/20/17, 8:04 PM
#12

Nu är nästan allt svart på kammen borta så tror inte det var köldskador. Vad det nu va försvann det när han var inne i värmen 🙂

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

AnnaFagerell
1/23/17, 2:12 PM
#13

#12 säkert blod från sår

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Sannwa
1/24/17, 9:06 AM
#14

#13 kan nog vara så

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Upp till toppen
Annons: