Annons:
Etikettbeteende
Läst 2877 ggr
Sannwa
2016-11-29 15:45

Höna hackar på kycklingar! Hjälp!

Hej. Min ena höna har varit envis med att ligga på ägg så vi kom fram till att ge henne några. Förra veckan så la vi henne nere i källaren eftersom det är för kallt för kycklingar i hönshuset och vi har en ganska stor tupp som kan trampa på dem. Vi fick 4 små kycklingar i lördes och allt har gått väl tills igår. Hon har börjat trampa på dem, inte bara en gång utan det har hänt minst en gång per kyckling och en av dem är nu halt. Vi tyckte det kunde vara en bra ide att lägga den halte kycklingen för sig själv och mamma höna verkade inte bry sig så mycket (de kan se varandra via gallret och höra varandra med). Men nu har hon pickat på kycklingarna så de skriker (ser inga synliga skador dock) och springer iväg, då jagar hon dem en stund men lägger sedan av. Men det dröjer sen inte länge förrän hon börjar picka på nästa. Vi har testat att släcka lampan om natten, hjälpte inte. Vi släppte ut henne en stund, hjälpte inte. Vi har till och med försökt att markera att hon inte kan hacka på dem men det har inte visat någon effekt. Hon morrar som nån varning men varken jag, mamma eller kycklingarna verkar fatta vad hon menar.

Det är ganska mörkt där hon är och inte så stort. Vi har gjort en liten "bur" av en pallkrage och trodde det skulle räcka. Vet inte om det är för trångt för henne och detta är anledningen varför hon beter sig såhär, men vi har inte mycket mer plats att ge henne och det är för kallt att ha henne någon annanstans.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och gör nog allt för att hon ska ha det bra. så snälla kom med tips och skäll ut mig om jag gjort något fel om det ska behövas.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Annons:
[dynamitella]
2016-11-29 15:53
#1

Har hon allt hon behöver? Alltså värmelapma, halm/hö/spån, mat, vatten, ljus, stimuli etc? Tror inte hon gillar att vara helt ensam i en mörk källare med bebisar att ta hand om.
Själv hade jag aldrig gett en höna möjlighet att få kycklingar i en källare mitt i vintern.. Ungarna borde få en chans att picka i en gräsmatta och lära sig vara kycklingar utomhus, inte gå på betong och inte se solen.

Sannwa
2016-11-29 16:24
#2

Värmelampan har vi till den halte just nu, men innan hade vi inte det för vi tyckte det skulle bli varmt (då det nästan är lika varmt i källaren som i resten av huset). Spån, och halm har vi men fick minska på halmen då kycklingarna fastnade i det och hönan sparkade till dem när hon sprätte. Hon har inte stimuli, för det har jag aldrig hört talas om, är det något foder som de måste ha?

Håller helt med det du säger med att de bör få se solen, finns ett litet fönster där men det hjälper knappast. När jag först fick höns hade jag kycklingarna i samma källare och på samma yta och då gick det susen. Men jag har liksom inte någonstans att ha dem och eftersom fågelinfluensan härjar kan de inte vara ute ändå. :(

En släkting ringde nyss och sa att hönan vill vara hos sin flock, kanske det har med beteendet att göra? skulle man kunna bygga en liten bur för sig i hönshuset? vi har längor, ganska stor tomt, en vebo och ett växthus så massor med plats att bygga saker på. Vi ha möjligheter att bygga något litet som en bur eller så.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

[dynamitella]
2016-11-29 16:41
#3

Stimuli betyder alltså att hönan har något att interagera med. Exempel resten av flocken, en annan snäll höna som sällskap, något att picka på/undersöka etc. 
Ta gärna en bild på hur de bor i källaren. 
Det skulle säkert kunna gå. Min tanke är bara att kycklingarna borde ha någonstans varmt. Nu när det fryser till kan det bli ohyggligt kallt.

Sannwa
2016-11-29 17:43
#4

Vi har lagt in lite grus nu och vi la in lite ärtor innan också, men hon blev så exalterad så hon sprang över dem, det var då hon började trampa på dem så vi tog bort ärtorna. Vi har ingen halm där just nu men vi hade lite i den röda lådan men nu ligger det grus där. Vad jag sätt är hon knappt där alls.

Mamma spridde ut lite av fodret nu och hon verkar vara upptagen och nöjd för tillfället.

kunde inte ladda upp ett fotto från mobilen så får rita ihop något.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Sannwa
2016-11-29 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite kladdig bild för tillfället, ska se ifall jag lyckas ladda upp någon riktig bild

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Sannwa
2016-11-29 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu så. gallret ovanför är till för att de inte ska få vedträ på sig ifall något nu skulle lyckas trilla över dem.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Annons:
[dynamitella]
2016-11-29 18:06
#7

Ah. Det är rätt litet, så hon är väl ensam och uttråkad imellanåt antar jag. Jag hade försökt att dubbla utrymmet och kanske ta in en kompishöna. Men det är bara jag. jag har inte ens egna höns.

Sannwa
2016-11-29 18:34
#8

Att öka utrymmet blir svårt :( det skulle va ifall man flyttade ut hönan och kycklingarna i hönshuset så snart som möjligt. Men hon är nöjd och glad nu när hon fick sprätta och leta fodret som mamma spridde ut. Så det var nog att det fanns för lite att göra helt enkelt. Kan ju ta ett snack med pappa om vi kan utöka det lite till men en till höna får nog inte plats. Hon är lugn nu i alla fall så får avvakta och se.

Tack för tipsen :)

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Sannwa
2016-11-30 19:08
#9

Hönan verkar nu lugn och inga fler kycklingar har råkat illa ut. Men tänkte på den lille som är halt. Tänker vänta i alla fall en vecka till och se om den blir bättre. Den kan röra på tårna och sträcker ibland ut benet men använder inte foten alls när den ska gå någonstans. Är det någon som kan säga redan nu ifall den kommer kunna gå normalt eller har den skadat benet så pass illa att det inte läker ordentligt?

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Upp till toppen
Annons: