Annons:
Etikettbeteende
Läst 1747 ggr
LeeKnow
11/21/16, 5:20 PM

"Aggressiva" tuppar

Vet att det inte är så mycket aktivitet på denna sida, men hoppas någon kan svara iallafall.. ;) Har en jättefin dv.kochin tupp som alltid varit ledare för gruppen. Han hotade mig mycket som yngre och hoppade på mina ben en gång, jag vet inte om det var med mening eller om han råkade när han skulle ut. Han ska även ha flugit på min brorsdotter upprepade gånger, enligt min mor ska han inte haft en anledning någon gång. Men jag vet att dottern ofta får göra lite hur hon vill. Därför har jag tvekat något enormt på hur jag ska göra.. En annan tupp flög på brorsdottern när hon låg på rampen och kollade in i huset. Ännu en gång, jag tycker inte om djur som är på människor, men här säger t.o.m min mor att han hade en anledning att bli irriterad/känna sig hotad. Tuppen flög även på min far nu i helgen när han var ute och öppnade åt dem en gång. Han satt på huk med ryggen emot dem när han fick tuppen på sig. Här hade tuppen absolut ingen anledning att göra något. Hade tänkt nacka tupp nr. 2 till helgen, men blev tveksam.. Borde man vänta och se om han gör något mer först? Ska man ta bort ledaren för det han gjort? Även fast det kanske/troligen var tjejens fel och han är en fantastisk ledare?

Annons:
Cragan
11/21/16, 5:42 PM
#1

aggressiv tupp nackas omgående för mig (skulle det mot förmodan vara min sista tupp så får hönorna gå utan tupp ett tag)

wille_wille
11/22/16, 8:36 PM
#2

Jag hade nog faktiskt haft kvar ledartuppen för att se om han gör något mer mot någon annan än din brorsdotter. Känner sig tuppen trängd/hotad av henne har jag full förståelse för om han går på henne, även om hon själv säger att hon inte har gjort något.

Händer det fler gånger utan uppenbar orsak skulle jag dock ta bort honom, även om han är en bra ledare. Man vill ju inte föra vidare aggressivitet till nästa generation 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

LeeKnow
11/23/16, 9:50 AM
#3

Har bestämt mig för att tupp nr 1 ryker till helgen.

Avvaktar ang ledartuppen.  Gör han något mer så ryker han direkt :)

Cragan
11/23/16, 9:55 AM
#4

hoppas han håller sig lugn då

Upp till toppen
Annons: