Annons:
Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 2847 ggr
wille_wille
2/22/15, 7:31 PM

Aktuell skyddsnivå

Är osäker på om vi har haft en sådan här tråd tidigare så jag gör en ny nu 🙂

Så fort jag får reda på att skyddsnivån har blivit ändrad så kommer jag ändra här också.

**Aktuell skyddsnivå: *1***

================================

Gäller sedan 25/2-15

Regler som gäller alla fåglar oavsett skyddsnivå:

  • Fjäderfä och andra fåglar i fångenskap ska hållas åtskilda om de hålls på samma anläggning.
  • Vilda fåglar som tillfälligt hålls på en anläggning ska hållas åtskilda från fjäderfä och andra fåglar.
  • Djurhållaren ska upprätthålla goda skötselrutiner och förebyggande smittskyddsåtgärder för att minska risken för att Fågelinfluensa kommer in i anläggningen.

Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:

  • Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
  • Andfåglar, som ankor, Gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Följande regler gäller för skyddsnivå 2:

  • Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus.
  • Hägnat fjädervilt får hållas utomhus i inhägnader, men under perioden oktober till maj måste inhägnaden, där andfåglar hålls vara övertäckt med nät. Vilda änder får inte tas in.
  • Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar.

Klippt och klistrat från jordbruksverket, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.4.2399437f11fd570e67580001115.html


Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
VildaVittra
2/22/15, 7:36 PM
#1

Jag ställde faktiskt frågan till jordbruksverket igår då andra länder hävt utegångsförbudet för flera veckor sedan, återkommer om jag får svar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2/23/15, 8:35 PM
#2

Det enda svaret jag fick var att de skulle komma ut med ett pressmeddelande denna vecka. Om dom har bestämt något, varför inte kläcka ur sig det på direkten? Tycker dom det är gott djurskydd att hålla djur inne som inte behöver vara det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
2/23/15, 8:47 PM
#3

#2 Nä men det är väl det här vanliga myndighets-byråkrati-krånglet som måste gås igenom först.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

VildaVittra
2/25/15, 5:42 PM
#4

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
2/25/15, 6:32 PM
#5

Kalas för hönsen 🥳

wille_wille
2/26/15, 4:24 PM
#6

#4 Perfekt, då ändrar jag #0 😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Cragan
3/25/15, 12:57 AM
#7

är ju strålande att dom höjde skyddsnivån i vintras när flyttfåglar gick söder över men nu när dom konstanterat att Fågelinfluensa finns i landet så höjer dom ej🤦‍♂️

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20500456.ab

VildaVittra
3/25/15, 7:58 AM
#8

#7 Hahahaha, de är i alla fall konsekventa med att göra tvärtom mot vad de borde göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
3/25/15, 8:06 AM
#9

#8 jopps 😃

wille_wille
3/25/15, 8:09 AM
#10

#7 Det vanliga myndighetsflummet, jag är inte förvånad…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Upp till toppen
Annons: